ANTİK TEKNELER VE ESKİ TİP YELKENLİ GEMİLER
Kotra Tipi Yelkenli Tekne |
KOTRA (CUTTER)
Bu tekne ismini tekne gövdesinden ziyade donanımında alır, 18. yy'da ortaya çıkmıştır. Genellikle açık deniz balıkçı teknesi yada savaş gemisi olarak kullanılmıştır.
Savaş gemisi olarak kullanılan kotralar, savaş gemileri arasında en küçükleriydi. Top sayıları azdı ve büyük gemilere büyük zarar verebilecek yeterlilikte değillerdi. En büyük avantajları hızlarıydı. Savaşlarda schooner ve Şebek tipi gemilere karşı etkilidirler. Bugün bu yelken donanımı halen yatlarda kullanılmaktadır ve Amerikada ilk yelken yarışlarında bu tekneler kullanılmıştır.
Hız: Yüksek
Top Atış Gücü: Düşük
Dayanıklılık: Düşük
Manevra: Yüksek
Kargo Kapasitesi: Düşük
Atış Menzili: Yakın
Ücret: Düşük
Bu tekne ismini tekne gövdesinden ziyade donanımında alır, 18. yy'da ortaya çıkmıştır. Genellikle açık deniz balıkçı teknesi yada savaş gemisi olarak kullanılmıştır.
Savaş gemisi olarak kullanılan kotralar, savaş gemileri arasında en küçükleriydi. Top sayıları azdı ve büyük gemilere büyük zarar verebilecek yeterlilikte değillerdi. En büyük avantajları hızlarıydı. Savaşlarda schooner ve Şebek tipi gemilere karşı etkilidirler. Bugün bu yelken donanımı halen yatlarda kullanılmaktadır ve Amerikada ilk yelken yarışlarında bu tekneler kullanılmıştır.
Hız: Yüksek
Top Atış Gücü: Düşük
Dayanıklılık: Düşük
Manevra: Yüksek
Kargo Kapasitesi: Düşük
Atış Menzili: Yakın
Ücret: Düşük
Sloop Tekne |
SLOOP TEKNE
Sloop tekneleri ilk kullanılmaya 17yy da başlanmıştır. Bermuda adasında kullanımı çok yaygın olan bu tekneler, oranın gereksinimlerine uygun olarak donanımında küçük bir değişiklik yaşamış ve Bermuda Sloop teknesi olarak özel bir isim almıştır.
yelken alanının gemi boyuna göre büyük olmasında dolayı bu gemiler yüksek süratlidir ancak ambar alanları çok kısıtlıdır, bu yüzden çok miktarda yük taşıyamazlar ve genellikle elmas yada altın gibi değerli ve az miktarda taşınan yükler bu gemilerle taşınır. bu gemilerde olabilecek küçük çaplı çatışmalarda savunabilmek için ortalama 10 adet top bulunur. büyük savaşlarda ise yüksek manevra kabiliyeti sayesinde büyük gemilere hedef olmadan onları farklı bölgelerden top ateşine tutabilirler. bu gemiler aynı zamanda ucuz maaliyetli olduğu için 17yy.ın en gözde gemilerindendir.
hız: yüksek
top atış gücü: düşük
dayanıklılık: düşük
manevra kabiliyeti: yüksek
kargo alanı: küçük
atış menzili: yakın mesafe
fiyat: düşük
Sloop tekneleri ilk kullanılmaya 17yy da başlanmıştır. Bermuda adasında kullanımı çok yaygın olan bu tekneler, oranın gereksinimlerine uygun olarak donanımında küçük bir değişiklik yaşamış ve Bermuda Sloop teknesi olarak özel bir isim almıştır.
yelken alanının gemi boyuna göre büyük olmasında dolayı bu gemiler yüksek süratlidir ancak ambar alanları çok kısıtlıdır, bu yüzden çok miktarda yük taşıyamazlar ve genellikle elmas yada altın gibi değerli ve az miktarda taşınan yükler bu gemilerle taşınır. bu gemilerde olabilecek küçük çaplı çatışmalarda savunabilmek için ortalama 10 adet top bulunur. büyük savaşlarda ise yüksek manevra kabiliyeti sayesinde büyük gemilere hedef olmadan onları farklı bölgelerden top ateşine tutabilirler. bu gemiler aynı zamanda ucuz maaliyetli olduğu için 17yy.ın en gözde gemilerindendir.
hız: yüksek
top atış gücü: düşük
dayanıklılık: düşük
manevra kabiliyeti: yüksek
kargo alanı: küçük
atış menzili: yakın mesafe
fiyat: düşük
Uskuna Tipi Yelkenli Tekne |
USKUNA (SCHOONER)
Pruva direği kabasorta armalı, grandi direği sübye armalı olan iki direkli yelkenli gemilere uskuna denilmektedir. Uskuna gemilerde ana direk görevi gören arka direk uzun, ön direk ise kısadır. Kabarosta arma, direğe dik açı yapan, seren ismi verilen yatay direkler üzerine açılan bir yelken düzenine sahiptir. Sübye armada ise, ana yelkenin ön yakası direk ve istralyalara sabitlenir, alt yaka flok yelkeni gibi bazı istisnalar dışında bir bumba ile açılır. Günümüzdeki teknelerin çoğu sübye armalıdır. Tekne boyu genelde 20-30m arasında değişmektedir. Bodrum Guleti bu teknenin Bodruma has özellikler edinmesiyle ortaya çıkmıştır. Halen dünyada çoğu denizcilik okulu ve harp okulu bu tip tekneleri eğitim gemisi olarak kullanmaktadır.
17. yy'da ortaya çıkan bu tekne genellikle ticaret ve keşif amaçlı kullanılırdı. Ticari gemileri tehdit edebilecek sayıda top bulundururlardı. Bu yüzden korsan gemileri genelde bu tip teknelerden seçilirdi çünkü yüksek manevra yeteneği ve çok sayıda top bulundurması, başka bir teknenin yardımı olmaksızın soygun yapmaya çok elverişliydi.
Hız: Yüksek
Top Atış Gücü: Düşük
Dayanıklılık: Düşük
Manevra: Yüksek
Kargo Kapasitesi: Düşük
Atış Menzili: Yakın
Ücret: Düşük
Denizcilik Ve Gemi Mühendisliği Sayfası
Pruva direği kabasorta armalı, grandi direği sübye armalı olan iki direkli yelkenli gemilere uskuna denilmektedir. Uskuna gemilerde ana direk görevi gören arka direk uzun, ön direk ise kısadır. Kabarosta arma, direğe dik açı yapan, seren ismi verilen yatay direkler üzerine açılan bir yelken düzenine sahiptir. Sübye armada ise, ana yelkenin ön yakası direk ve istralyalara sabitlenir, alt yaka flok yelkeni gibi bazı istisnalar dışında bir bumba ile açılır. Günümüzdeki teknelerin çoğu sübye armalıdır. Tekne boyu genelde 20-30m arasında değişmektedir. Bodrum Guleti bu teknenin Bodruma has özellikler edinmesiyle ortaya çıkmıştır. Halen dünyada çoğu denizcilik okulu ve harp okulu bu tip tekneleri eğitim gemisi olarak kullanmaktadır.
17. yy'da ortaya çıkan bu tekne genellikle ticaret ve keşif amaçlı kullanılırdı. Ticari gemileri tehdit edebilecek sayıda top bulundururlardı. Bu yüzden korsan gemileri genelde bu tip teknelerden seçilirdi çünkü yüksek manevra yeteneği ve çok sayıda top bulundurması, başka bir teknenin yardımı olmaksızın soygun yapmaya çok elverişliydi.
Hız: Yüksek
Top Atış Gücü: Düşük
Dayanıklılık: Düşük
Manevra: Yüksek
Kargo Kapasitesi: Düşük
Atış Menzili: Yakın
Ücret: Düşük
Denizcilik Ve Gemi Mühendisliği Sayfası
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder